Praktische informatie

Geen zoekresultaten gevonden.

Praktisch

Consultaties

U kan consultaties aanvragen op twee locaties: 

Locatie 1: (Alle artsen)

az West
Ieperse Steenweg 100
8630 Veurne

Route 102

Locatie 2: (Dr. Mortier, Dr. Harinck en Dr. Struelens)

Koningin Elisabeth Instituut (KEI)
Dewittelaan 1
8670 Oostduinkerke

Op afspraak : donderdag (dr Harinck),  woensdag (dr Mortier) en vrijdag (dr Struelens) telkens in de voormiddag

Wenst u een afspraak te maken ? Bel +32 (0) 58 33 33 72

Arbeidsongeval

Indien u een arbeidsongeval had, kunnen we enkel de kosten tijdens de hospitalisatie met uw verzekeraar regelen.

Alle andere kosten zoals raadpleging, steunzolen, bandages, ... dient u eerst zelf te vereffenen. U ontvangt steeds uw getuigschrift om dit via uw mutualiteit/verzekeraar vergoed te zien. 

Annuleren

  • Gelieve minstens 48u op voorhand te annuleren (tenzij in geval van overmacht).
    Op deze manier geeft u een andere patiënt, met een dringend probleem, de kans snel een afspraak te maken.
  • Dit dient telefonisch te gebeuren: 058 33 33 72
  • Indien uw afspraak of ingreep niet wordt geannuleerd, kan een compensatie worden aangerekend.

Opname

Opname

U wordt opgenomen in het az West ?

-Voor de opname

*U dient langs te gaan bij de dienst opname om uw kamer te reserveren (route 170). 

Bij opname wordt u gevraagd welke kamer u verkiest :

  • gemeenschappelijke kamer
  • kamer van 1 persoon
  • luxekamer (= enkel in kraaminrichting)

Het te betalen kamersupplement is afhankelijk van uw keuze.

Het verschil in prijs voor de kamer ligt alleen in het comfort, geenszins in de verstrekte zorgen.

Bij opname wordt een voorschot gevraagd, afhankelijk van uw kamerkeuze. Na betaling – cash of via bancontact – krijgt u een betalingsbewijs. Indien u geen voorschot betaalt, wordt u gehospitaliseerd op een gemeenschappelijke kamer.

Bent u in het bezit van een "Assurcard", dan kan u aan de kiosk vlakbij de opnamedienst direct de formaliteiten voor aangifte bij uw hospitalisatieverzekering vervullen. Maak er bij opname in elk geval melding van dat u bij een hospitalisatieverzekering bent aangesloten, zodat desgevallend de factuur rechtstreeks aan uw verzekering kan opgestuurd worden.


*Tevens dient u langs te gaan bij de dienst preoperatieve raadpleging (route 180). Daar worden indien noodzakelijk de preoperatieve onderzoeken gepland.

*Men zal u de dag voor de ingreep laten weten hoe laat u in het ziekenhuis wordt verwacht. Dit is niet het uur van de ingreep. De nodige tijd wordt voorzien om de administratie in orde te brengen en om andere voorbereidingen te treffen. Dit zowel op de afdeling als in het operatiekwartier.


-Sociale dienst 

Heb je vragen omtrent revalidatie of thuishulp na de operatie?
Neem gerust contact op met de sociale dienst op het nummer via 058/333451 of socialedienst.chirurgie@azwest.be


-Annuleren

Wenst u uw ingreep uit te stellen of te annuleren, gelieve het secretariaat orthopedie (058/333372) tijdig te verwittigen, zodat we een ingreep voor een andere patiënt kunnen inplannen.


-De dag van opname

Wat dient u mee te nemen:

Administratief

  • identiteitskaart
  • ziekenfondsboekje + SIS-kaart + getuigschrift van arbeidsongeschiktheid (“vertrouwelijk” voor adviserend geneesheer van uw mutualiteit)
  • adres en telefoonnummer contactpersoon
  • bij arbeidsongeval: formulier van de werkgever meebrengen (naam van de verzekering, polisnummer, naam en adres van de werkgever)
  • buitenlanders: uitbetalingsattest van het ziekenhuis of formulier E111
  • formulier hospitalisatieverzekering
  • formulier controle adviseur
  • attest terugbetaling bepaalde geneesmiddelen

Medisch

  • eventueel brief of mededeling van de huisarts of geneesheer specialist
  • bloedgroepkaart, recente geneeskundige documenten (bv. RX-foto's, allergiekaart, vaccinatiekaart, …)
  • medicatie die u geregeld of de laatste dagen inneemt of althans een lijst daarvan

Persoonlijk

  • toiletgerief, washandjes, handdoeken, zeep, kam, tandpasta, tandenborstel, scheergerief, …
  • kamerjas, pantoffels
  • stadskledij
  • lectuur, …
  • het is overbodig geld op de kamer te voorzien


-Het ontslag na opname

Het ontslag wordt bepaald in overleg met de behandelend geneesheer.

Vóór u naar huis gaat, gelieve u aan te melden bij de hoofdverpleegkundige.

Hierbij ontvangt u eventueel documenten (zoals getuigschrift van arbeidsongeschiktheid – “vertrouwelijk” – eventuele documenten voor de werkgever, voorschriften van de arts, …) en/of medicatie. Indien noodzakelijk kan de hoofdverpleegkundige een taxi of ambulance regelen.

Voorwerpen die aan het ziekenhuis toebehoren en door u beschadigd of vernield zijn, zullen via de ziekenhuisfactuur moeten vergoed worden. Uw factuur wordt opgestuurd op het einde van de maand volgend op uw ontslag uit het ziekenhuis. Vragen over uw factuur kan u voorleggen aan de kasdienst van het ziekenhuis (058/333435 of z_kasdienst@azwest.be) van maandag tot vrijdag, telkens van 9.00 u. tot 12.00 u. en van 14.00 u. tot 16.30 u.


Het patïentendossier

Voor iedere patiënt wordt een dossier aangelegd waarin de nodige verpleegkundige en medische gegevens worden opgenomen teneinde een optimale verzorging en behandeling te kunnen garanderen.

Het medisch luik is exclusief voorbehouden aan de behandelende artsen.

Het verpleegkundig luik is toegankelijk voor de behandelende artsen en de verpleegkundigen.

Al deze personen zijn door het beroepsgeheim gebonden.

Als patiënt heeft u een indirect inzagerecht in uw dossier. U kan de behandelende ziekenhuisartsen consulteren om toelichting te krijgen omtrent de inhoud van uw dossier. Mits schriftelijk mandaat, kan u een arts aanduiden om de inhoud van uw dossier na te gaan.

U kan via de hoofdverpleegkundige beroep doen op het verpleegkundig luik (KB 08.12.92).

Begeleidingsdiensten

Sociale dienst

De sociale dienst staat ter beschikking van patiënten die problemen hebben t.g.v. hun hospitalisatie of ziekte.

Deze moeilijkheden kunnen zich situeren op administratief, financieel en persoonlijk vlak .

Met vragen i.v.m. de inning van uw pensioen kan u tevens terecht bij de sociale dienst. Een attest van opname is te verkrijgen aan de dienst onthaal.

U kan de sociale dienst bereiken of spreken iedere werkdag tussen 9.00 u. tot 17.00 u. via 058/33 34 51 of socialedienst.chirurgie@azwest.be


Voedingsadvies

Indien u een voedingskundige wenst te spreken, kan u zich wenden tot de verpleegkundigen.

Bij een eventueel dieet, zal de voedingskundige u bezoeken om de nodige voorschriften i.v.m. uw dieet uit te leggen.

U kan ook na uw ontslag uit het ziekenhuis begeleid worden.

Gelieve hiervoor een afspraak te maken via dieet@azwest.be of via het onthaal.

Diabetesbegeleiding

U kan het diabetesteam raadplegen voor het verkrijgen van alle materiële benodigdheden i.v.m. diabetes.

Het diabetesteam zal u tevens begeleiden bij het aanleren van technieken, het controleren van de zelfkennis en vaardigheden.

De diabetesverpleegkundige kan gecontacteerd worden door de verpleegkundige van de verpleegeenheid. Na uw ziekenhuisopname kan u contact opnemen via diabetes@azwest.be of via het onthaal (op afspraak).

Extra

Bandages

Onder deze term valt een hele waaier van orthopedische toestellen gaande van klassieke steunzolen tot gespecialiseerde corsetten of knie/heup/schouder braces .Het RIZIV voorziet een gedeeltelijke of volledige terugbetaling voor deze orthopedische toestellen indien deze voorgeschreven worden door uw specialist. Orthopedische toestellen zijn geïndiceerd bij verschillende pathologieën. De meest gekende bandages zijn steunzolen. Deze kunnen per 2 jaar (boven leeftijd van 18 jaar) vernieuwd worden onder de terugbetalingsvoorwaarden van het RIZIV.

Voor een voorschrift hiervoor kan u steeds terecht bij onze dienst. Voetafdrukken worden onmiddellijk genomen en de steunzolen worden na een tiental dagen door uw specialist aangemeten. Alle andere bandages kunnen ofwel onmiddellijk worden aangemeten ofwel besteld en zo spoedig mogelijk aangemeten worden.


Praktische informatie

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x